حلقه ارتباطی حوزه علمیه قنبر علیخان

حلقه ارتباطی شهید آیت الله سید محمد باقر صدر(رحمت الله علیه)

حلقه ارتباطی حوزه علمیه قنبر علیخان

حلقه ارتباطی شهید آیت الله سید محمد باقر صدر(رحمت الله علیه)

حلقه ارتباطی حوزه علمیه قنبر علیخان

طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند جرأت شجاعت و انگیزه بسیار قوی می باشد. امام خامنه ای (مدظله العالی)

۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

در نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی به سؤال "چگونه افراد را با در نظر گرفتن قوه انتخاب و اختیار آنها در بخش های مختلف جامعه مشارکت دهیم؟" پاسخ داده می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها در روزهای 14و15 آذر 1392 میزبان برگزای چهارمین نشست هم اندیشی الگوی پیشرفت اسلامی بود.

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست مهم تشکل طلاب و فضلای بروجردی سراسر کشور امروز(پنج شنبه 1393/11/9)در مدرس امام خمینی مدرسه فیضیه قم با حضور امام جمعه بروجرد برگزار شد.

الگوی پیشرفت اسلامی، روش تحقّق اهداف اسلامی

پنجشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۰۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا  فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتىِ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهْا  لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ  ذَالِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لَکِنَّ أَکْثرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ(روم30)[1]

الگوی پیشرفت اسلامی، روش تحقّق اهداف اسلامی

متن زیر مقدمه کتاب معرفی اولین نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی می باشد که در آن چگونگی رسیدن به اهداف اسلامی تبیین شده است. 

بسم الله الرحمن الرحیم

دوره کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی-بر اساس مفاهیم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی- شامل پنج سرفصلِ زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل خدا نشست صمیمانه‌ای با حضور فهرست‌نویسان حلقه‌ی ارتباطی قنبر علیخان و مسئولین کارگروه مروی در حوزه علمیه قنبر علیخان (ره) به مورخه‌ی سه شنبه 28/10/1393 برگزار گردید.

Message of ayatollah Seyyed Ali Khamenei, Leader of The Islamic Republic of Iran

 In the name of God, the Beneficent the Merciful

 To the Youth in Europe and North America,

The recent events in France and similar ones in some other Western countries have convinced me to directly talk to you about them. I am addressing you, [the youth], not because I overlook your parents, rather it is because the future of your nations and countries will be in your hands; and also I find that the sense of quest for truth is more vigorous and attentive in your hearts.

I don’t address your politicians and statesmen either in this writing because I believe that they have consciously separated the route of politics from the path of righteousness and truth.

I would like to talk to you about Islam, particularly the image that is presented to you as Islam. Many attempts have been made over the past two decades, almost since the disintegration of the Soviet Union, to place this great religion in the seat of a horrifying enemy. The provocation of a feeling of horror and hatred and its utilization has unfortunately a long record in the political history of the West.

Here, I don’t want to deal with the different phobias with which the Western nations have thus far been indoctrinated. A cursory review of recent critical studies of history would bring home to you the fact that the Western governments’ insincere and hypocritical treatment of other nations and cultures has been censured in new historiographies.

The histories of the United States and Europe are ashamed of slavery, embarrassed by the colonial period and chagrined at the oppression of people of color and non-Christians. Your researchers and historians are deeply ashamed of the bloodsheds wrought in the name of religion between the Catholics and Protestants or in the name of nationality and ethnicity during the First and Second World Wars. This approach is admirable.

By mentioning a fraction of this long list, I don’t want to reproach history; rather I would like you to ask your intellectuals as to why the public conscience in the West awakens and comes to its senses after a delay of several decades or centuries. Why should the revision of collective conscience apply to the distant past and not to the current problems? Why is it that attempts are made to prevent public awareness regarding an important issue such as the treatment of Islamic culture and thought?

You know well that humiliation and spreading hatred and illusionary fear of the “other” have been the common base of all those oppressive profiteers. Now, I would like you to ask yourself why the old policy of spreading “phobia” and hatred has targeted Islam and Muslims with an unprecedented intensity. Why does the power structure in the world want Islamic thought to be marginalized and remain latent? What concepts and values in Islam disturb the programs of the super powers and what interests are safeguarded in the shadow of distorting the image of Islam? Hence, my first request is: Study and research the incentives behind this widespread tarnishing of the image of Islam.
My second request is that in reaction to the flood of prejudgments and disinformation campaigns, try to gain a direct and firsthand knowledge of this religion. The right logic requires that you understand the nature and essence of what they are frightening you about and want you to keep away from.

I don’t insist that you accept my reading or any other reading of Islam. What I want to say is: Don’t allow this dynamic and effective reality in today’s world to be introduced to you through resentments and prejudices. Don’t allow them to hypocritically introduce their own recruited terrorists as 
representatives of Islam.

Receive knowledge of Islam from its primary and original sources. Gain information about Islam through the Qur’an and the life of its great Prophet. I would like to ask you whether you have directly read the Qur’an of the Muslims. Have you studied the teachings of the Prophet of Islam and his humane, ethical doctrines? Have you ever received the message of Islam from any sources other than the media?

Have you ever asked yourself how and on the basis of which values has Islam established the greatest scientific and intellectual civilization of the world and raised the most distinguished scientists and intellectuals throughout several centuries?

I would like you not to allow the derogatory and offensive image-buildings to create an emotional gulf between you and the reality, taking away the possibility of an impartial judgment from you. Today, the communication media have removed the geographical borders. Hence, don’t allow them to besiege you within fabricated and mental borders.

Although no one can individually fill the created gaps, each one of you can construct a bridge of thought and fairness over the gaps to illuminate yourself and your surrounding environment. While this preplanned challenge between Islam and you, the youth, is undesirable, it can raise new questions in your curious and inquiring minds. Attempts to find answers to these questions will provide you with an appropriate opportunity to discover new truths.

Therefore, don’t miss the opportunity to gain proper, correct and unbiased understanding of Islam so that hopefully, due to your sense of responsibility toward the truth, future generations would write the history of this current interaction between Islam and the West with a clearer conscience and lesser resentment.

Seyyed Ali Khamenei
21st Jan. 2015

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تقریباً همه نخبگان جامعه هم به ضرورت تولید الگوی پیشرفت اسلامی پی‌برده و هم ضرورت تحّول در علوم انسانی را قبول کرده‌اند و همچنین اکثریت جریانات علمی، قائل به تأسیسی بودن این دو مقوله می‌باشند. زیرا ساختارهای حال حاضر جامعه که برگرفته از فکر و مبانی توسعه غربیِ ریشه‌دار در علوم انسانی مادیگرا هستند، در طول این سال‌ها نشان داده‌اند که توانایی رساندن جوامع را به سر منزل مقصود را ندارند.

بعد از سی و پنج سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، این نکته به خوبی قابل دریافت است که ساختارهای کشور نه تنها توانایی تحقق اهداف انقلاب اسلامی را ندارند، بلکه حتی نمی‌توانند شاخصهای هویت اسلامی را شناسایی کرده و روش محاسبه آنها را معرّفی کنند.

نکته جالب‌تر اینکه این الگوها حتّی نتوانسته‌اند در کشورهای توسعه‌یافته هم، به آرمان شهر مدنظر خود برسانند. هرچه در آن کشورها توسعه بیشتر محقق شده، به همان میزان نه تنها از انسانیت مدنظر اسلام ناب دورتر شدند، بلکه حتّی نتوانسته‌اند اهداف توسعه‌یافته‌گی را به خوبی جلو ببرند. پخش پنجاه میلیون کوپن غذا برای مستمندان، وجود سیصد میلیون اسلحه در دست مردم عادی، قیام والستریت و حجم سنگین زندان‌های آمریکا، تنها نمونه‌ای از این ایراداتی است که نشان می دهد مدرنیته حتی در توسعه یافته ترین کشور دنیا هم نتوانسته توفیقی بدست بیاورد.

از سوی دیگر هم بیماری و معلولیت علوم انسانی حال حاضر، خصوصاً در کشور ایران اسلامی، پس از این سال‌ها به خوبی روشن شده است، علوم انسانی در کشور، کاملاً التقاطی و ترجمه‌ای در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. دانشگاه از تأسیس علوم انسانی اسلامی بازمانده و توانایی تولید محصول کارآمدی، را ندارد. به قول یکی از اساتید دانشگاه تهران: این دانشگاه بیشتر به مانند یک مادر پیر فرتوت بدرد نخور بقیه دانشگاه ها می باشد.

این در حالی است که حوزه علمیه حال حاضر تشیع هم با اینکه در دل خود گنجینه ای با ارزش و قوی از منابع متکّی به وحی را دارا می‌باشد، هنوز نتوانسته برای وضعیت حال حاضر نسخه ای کارآمد تولید کند.

حال با قبول این فضا باید دید که کدام یک از دو امر تولید الگوی پیشرفت اسلامی و تحّول در علوم انسانی، مقدّم بر دیگری و یا کدام یک به عنوان مقدمه دیگری می باشند؟

اکثر نخبگان کشور مسمومیت علوم انسانی حال حاضر را اعظم مشکلات می دانند، و اینگونه بیان می‌کنند: «که تا زمانی که علوم انسانی، اسلامی نشده، نمی توان ساختارهای جامعه را اسلامی کرد. پس اولویت تأسیس علوم انسانی اسلامی است، تا بتوانیم بوسیله آنها مبانی حکومت داری را فهمیده، و قدم  به قدم برای آن شروع به تئوری پردازی و ساختارسازی کنیم.»

خود این تفکر اشکالات زیادی به همراه دارد، مثلاً بر فرض اگر با این تفکر جلو برویم و تقدّم تحوّل در علوم انسانی را مقدم بر تولید الگوی پیشرفت اسلامی بدانیم، این سؤال پیش می آید که با مدیریت حال حاضر جامعه چه کار باید کرد؟ زیرا به خوبی واضح است که اگر به همین شکل پیش بریم و بخواهیم منتظر تولید علوم انسانی اسلامی شویم، کشور در عینیت بیشتر به سمت مدرنیته پیش خواهد رفت و دیگر تئوری‌ها و ساختارهای اسلامی جایگزین را به راحتی نخواهد پذیرفت.

به نظر می‌رسد، نظریه دوم یعنی تقدّم تولید الگوی پیشرفت اسلامی بر تحوّل علوم انسانی، کارآمدتر و دقیق‌تر باشد، زیرا اولاً باید فضایی به وجود بیاید تا عیوب و ناکارآمدی علوم انسانی به خوبی مشخص شود و بعد از آن نخبگان به ضرورت نیاز به تحوّل در علوم انسانی برسند. مثلاً اگر کرسی های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه‌ها راه اندازی شود، خواهیم دید که فکر اسلامی به راحتی بر تفکرات غربی غالب خواهد شد و همه را به سمت تحوّل در علوم انسانی خواهند کشاند.

از سوی دیگر با حرکت به سمت تولید الگوی پیشرفت اسلامی، مدیریت حال حاضر کشور را حفظ کرده و حرکت آن را از توسعه غربی به سمت پیشرفت اسلامی تغییر خواهد کرد. همچنین می‌تواند در همین حال فکر و عزم مردم را با اهداف اسلامی بیشتر همراه کرده و زمینه تولید علوم انسانی اسلامی را ایجاد کنیم. زیرا الگوی پیشرفت اسلامی که یک الگو با ساختار ذهنی می باشد، که نظامات ذهنی افراد جامعه را به وسیله پردازش موضوعات جهت ساز مدیریت کرده  وبه این دلیل که ساختارهای ذهنی در ساختارهای علمی و عینی ریشه دار می باشند، همزمان وضعیت فعلی کشور را مدیریت می‌شود و فضا را برای تغییر در ساختارهای عینی و علمی در جامعه فراهم می‌خواهد شد.

تبیین نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی- قسمت سوم

پنجشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۲۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه نقشه راه در رادیو گفتگو برنامه های هفته های اخیر  خود را به تبیین "نظریه پردازش موضوعات جهت ساز" اختصاص داده است.